• دوشنبه ٢ آبان ١٤٠١-٠٩:٥٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٤٠٧
گزارش همشهری از نودو نهمین جلسه شورا:

مهر تأیید شورا بر عملکرد مناسب اقتصادی شهرداری

گزارش عملکرد ۶ماهه درآمد و هزینه شهرداری تهران در صحن شورای شهر قرائت و تصویب شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از نودو نهمین جلسه شورا نوشت: قطار درآمدی شهرداری تهران روی ریل افتاده؛ آنطور که مدیریت شهری نیز مدعی شده، این قطار پس از پیمودن مسیری سخت در 6ماهه دوم سال به مقصد می‌رسد تا بخش زیادی از آنچه را که در بودجه سالانه1401 پیش‌بینی شده است، تحقق یابد. به‌عبارت دیگر شهرداری تهران اعلام می‌کند از مهرماه تا پایان سال، تحقق درآمدها نسبت به 6ماهه نخست بهتر خواهد بود و شورای شهر تهران نیز بر این موضوع مهر تأیید می‌زند.
به‌گزارش همشهری، براساس ماده79 قانون شهرداری‌ها، اطلاع مردم از نحوه تحقق درآمدها و هزینه‌کرد شهرداری، حق شهروندی محسوب می‌شود و طبق ماده80 همین قانون، شورای شهر موظف است گزارش جامع تأیید درآمد و هزینه شهرداری را در بازه زمانی ۶ماهه به وزارت کشور ارسال کند.
در راستای عمل به این 2ماده قانونی دیروز در صحن شورای شهر تهران گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری پایتخت قرائت و تصویب شد. پیش‌بینی‌شده بود در 6ماه نخست سال 25هزارو185میلیارد تومان محقق شود، اما شهرداری تهران با تحقق 18هزارو745میلیارد تومان گرچه برش 74.43درصدی از کیک بودجه1401 را محقق کرده، اما باتوجه ‌به کسر 6هزارو439میلیارد تومان، از برنامه بودجه عقب است. همچنین براساس گزارش ارائه شده از مجموع بودجه محقق شده 18هزارو563میلیارد تومان عملکرد نقد و 182میلیارد تومان عملکرد غیرنقد بوده‌است.
گزارش عملکرد شهرداری تهران در تحقق بودجه1401 دیروز توسط ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه قرائت شد. او با اشاره به اختصاص بودجه در بخش درآمد و منابع دارایی سرمایه‌ای و دارایی مالی گفت که در بودجه امسال، 38هزارو346میلیارد تومان مربوط به درآمدها، 8هزارو83میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای و 3هزارو940میلیارد تومان هم مربوط به منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی است.

عملکرد هزینه‌ای شهرداری
درخصوص هزینه‌های نقدی به‌طورکلی در بخش هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی، 44هزارو152میلیارد تومان ابلاغ شده بود که با تخصیص اعتبار 19هزارو389میلیارد تومان و عملکرد حدود 55هزارو136میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار بیش از 28درصد است.
 امانی با بیان این مطلب به تشریح هزینه‌های غیرنقدی پرداخت و گفت که در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی در مجموع 4هزارو443میلیارد تومان ابلاغ شد و با تخصیص اعتبار 4هزار میلیارد تومان و عملکرد حدود 548میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار بیش از 13درصد بوده است. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در راستای جمع‌بندی این بخش عنوان کرد: «هزینه‌های نقدی و غیرنقدی اعتبار ابلاغی در 3بخش هزینه‌ای، تملک دارایی مالی و تملک دارایی سرمایه‌ای 48هزارو458میلیارد تومان بوده که با تخصیص اعتبار 23هزارو39میلیارد تومان و عملکرد 6هزارو61میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار بیش از 26درصد بوده است.»

تعیین نرخ بازدید از باغ پرندگان
دستور جلسه دیگر تعیین نرخ بهای بازدید از باغ پرندگان بود که لایحه با نرخ 60هزار تومان ارائه و در نهایت اعضا با 40هزار تومان موافقت و آن را تصویب کردند.

مکث
نظر اعضای شورا درخصوص عملکرد ۶ماهه شهرداری تهران

پس از استماع گزارش عملکرد 6ماهه شهرداری تهران در تحقق بودجه1401 برخی از اعضای شورای شهر تهران موارد و نکاتی را مطرح کردند.
میثم مظفر: تحقق 74درصدی درآمدهای مصوب، قابل‌قبول است، اما به‌معنای تحقق 74درصدی پیشرفت فیزیکی و تحقق برنامه‌های مصوب نیست. از 100درصد کیک بودجه، 30درصد آن مختص به تعریف پروژه‌های زیرساختی و عمرانی شهرداری تهران است که باید روی این بخش متمرکز شویم؛ چراکه به‌نظر می‌رسد در مناطق 22گانه باید بیش از گذشته روند پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها کنترل شود.  
جعفر شربیانی: اوضاع شهرداری تهران در حوزه تأمین بودجه بد نیست و از شهرداری تهران بابت عملکرد خوبی که در این زمینه داشته، تشکر می‌کنم. به‌نظر می‌رسد بخش مشارکت و جذب سرمایه جهت تحرک پروژه‌ها به‌ویژه پروژه‌های عمرانی در شهرداری ضعیف است و بر همین اساس از شهردار تهران می‌خواهیم تا در این زمینه یک برنامه شفاف، مشخص و با زمانبندی داشته باشد؛ چراکه بخش مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌تواند به یکی از نقاط قوت این دوره تبدیل شود.
احمد صادقی: اگر این عملکرد را با سال1400 مقایسه کنیم مشخص می‌شود که شهرداری، 10درصد درآمد بیشتر کسب کرده است. این عملکرد بودجه‌ای نشان می‌دهد شهرداری برای پرداخت حقوق، ملک نفروخته؛ چون که واگذاری درآمدهای سرمایه‌ای کمتر از 3درصد بوده و این عدم‌توفیق هم نیست؛ چراکه املاک شهرداری به‌عنوان دارایی‌های شهر محسوب می‌شوند و می‌توان از آنها برای پروژه‌های بزرگ که در آینده‌ای نزدیک شروع خواهند شد، استفاده کرد.

 

تقدیر و پیشنهاد

علیرضا نادعلی-سخنگوی شورای شهر


به‌دلیل غفلت در ادوار گذشته حدود 2میلیون و 160هزار مترمربع از اراضی ملی «مرادآباد» به‌طور رسمی به مردم واگذار شده و ساخت‌وساز غیرمجاز صورت‌گرفته بود که خوشبختانه با مصوبه شورای تأمین و کمک دادستان تهران و همراهی نیروی انتظامی یک گروه 600نفره تشکیل شد و اقدام به تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز کردند.

سیدمحمد آقامیری-عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

در آستــــانه بــرگـــزاری مسابقـــات جـام‌جهـانی فوتبــال قطر هستیــم. به‌لحاظ حساسیتی که امروز در جامعه وجود دارد و علاقه‌مندی اکثریت مردم ایران به تیم ملی، ضرورت دارد که شهرداری تمهیدات ویژه‌ای برای پخش زنده تلویزیونی این مسابقات در سطح شهر، پارک‌ها و... پیش‌بینی کند.

عدد خبر/700 دستگاه

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از اعلام آمادگی خودروسازان برای تحویل 700دستگاه اتوبوس تا پایان سال خبر داد و گفت که برای این کار نیاز به انعقاد قرارداد و پیش‌پرداخت است تا بتوانند خط تولید را بعد از 12سال توقف راه‌اندازی کنند. به‌گفته او،ساخت هر دستگاه اتوبوس 4میلیارد تومان اعتبار نیازدارد.

1317 پروژه
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه 1317پروژه توسعه محلی به‌عنوان نهاد قانونی فرادست شهرداری و متولی سیاستگذاری شهری مصوب شده است، گفت: «انتظار داریم شهرداری تهران نسبت به این پروژه‌ها دغدغه بیشتری داشته باشد و سرعت اجرای بالاتری را شاهد باشیم؛ چراکه معتقدیم پروژه‌های کوچک‌مقیاس باید به ‌موازات پروژه‌های بزرگ پیشرفت داشته باشند.»


 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: